ZZP... Ja of Nee? Schijnzelfstandigheid in de Horeca.
Vanaf 1 januari 2025 gaat de Belastingdienst intensief controleren op schijnzelfstandigheid binnen de horeca. Als horecaondernemer is het belangrijk om nu actie te ondernemen om te voorkomen dat zzp’ers op jouw werkvloer worden gezien als werknemers in loondienst. Maar wat houdt schijnzelfstandigheid precies in? En wat kun je doen om problemen te vermijden? Wij leggen het hieronder uit…
Wat moet je weten over Schijnzelfstandigheid?
Schijnzelfstandigheid doet zich voor wanneer een zelfstandige (zzp’er) werkt onder omstandigheden die lijken op een arbeidsovereenkomst. Als dit het geval is, kan de Belastingdienst besluiten dat een zzp'er eigenlijk als werknemer moet worden aangemerkt. Om dit vast te stellen, kijkt de Belastingdienst naar onder andere de volgende criteria:
Criteria zzp’er – kenmerken die horen bij een opdracht als zzp’er
- De werkende draagt commercieel risico. Bijvoorbeeld omdat hij/zij de schade moet dragen als het werk niet goed wordt uitgevoerd.
- De werkende doet eigen investeringen voor het werk. Bijvoorbeeld omdat hij/zij zelf de materialen of apparaten voor het werk moet kopen.
- De vergoeding voor het werk ligt duidelijk hoger dan wat binnen de sector normaal gesproken aan werknemers wordt betaald.
- De werkende gedraagt zich naar buiten toe als ondernemer. Bijvoorbeeld doordat hij/zij actief een website beheert en zich aanbiedt voor andere klussen.
- Het gaat om een opdracht van kortere duur of een beperkt aantal uren per week.
- De werkende heeft steeds verschillende opdrachten en opdrachtgevers.
- De werkende heeft de vrijheid om zich te laten vervangen en kan dat in de praktijk ook doen.
- De werkende bepaalt zelf hoe het werk wordt uitgevoerd, niet de opdrachtgever.
- De werkende wordt op factuurbasis per uur of per opdracht betaald. Wanneer per uur wordt betaald, worden alleen de daadwerkelijk gewerkte uren betaald. Bij ziekte ontvangt de werkende niets.
- Er is een ‘resultaatverplichting’ met de werkende afgesproken. Dat betekent dat verwacht wordt dat op een bepaald moment concreet resultaat bereikt wordt, en dat hij/zij daar ook op kan worden aangesproken
Bron: https://www.khn.nl/nieuws/khn-webinar-zzp-schijnzelfstandigheid
Wat zijn de gevolgen van schijnzelfstandigheid?
Wanneer de Belastingdienst vaststelt dat een zzp'er eigenlijk een werknemer is, kan dat vervelende financiële en juridische gevolgen hebben. Zo krijg je te maken met naheffingen voor werkgeverslaten. Denk hierbij aan o.a. niet-afgedragen pensioen- en sociale premies. Let op deze naheffingen kunnen oplopen tot wel 200% van het factuurbedrag. Daarnaast moet je de zzp'er dezelfde arbeidsrechten bieden als een werknemer: vakantiedagen, doorbetaling bij ziekte, ontslagbescherming en meer. Dit kan een aanzienlijke kostenpost worden, zeker als dit voor meerdere zzp’ers geldt.
Hoe vermijd je deze risico’s?
Een goede eerste stap is om de situatie van je huidige zzp’ers grondig te analyseren. Loop alle opdrachten en werkrelaties na en bepaal of ze volgens de regels van de Belastingdienst als echte zelfstandigen werken, of dat ze mogelijk als werknemers kunnen worden gezien.
Denk je dat er sprake is van schijnzelfstandigheid? Overweeg dan om een gesprek te voeren en bied hen eventueel een arbeidscontract aan. Let wel dat vermoedelijk 95% van de huidige zzp ‘ers in de Horeca schijnzelfstandigen zijn.
Wij adviseren nogmaals om bovenstaande op tijd te doen, dit aangezien de controles vanaf 1 januari 2025 starten. Een proactieve aanpak kan je veel problemen en kosten besparen.
Wat kan Sandsteps voor je betekenen?
Wet- en regelgeving rondom arbeidsrelaties verandert voortdurend. Bij Sandsteps ondersteunen we horecabedrijven door hen altijd up-to-date te houden van deze veranderingen. Wij nemen het werk rondom HR en Payroll volledig uit handen, zodat jij als ondernemer je kunt richten op waar je goed in bent: het runnen van je zaak. Geen zorgen meer over schijnzelfstandigheid of andere juridische verplichtingen.
Wil je meer weten? Neem gerust contact op voor meer informatie!